Helsingin yliopiston ravitsemustutkijan, professori Christel Lamberg-Allardtin mukaan iso osa suomalaisista aikuisista saa yhä D-vitamiinia vähemmän kuin suositellaan. Hänen arvionsa mukaan jopa joka neljännellä naisella ja joka seitsemännellä miehellä D-vitamiinin syönti jää suositusten alapuolelle.
D-vitamiininsaannin suhteen riskiryhmään kuuluvat muun muassa 20–40-vuotiaat naiset, jotka juovat ruoan kanssa maidon sijasta vettä eivätkä saa elimistöönsä mistään muualta korvaavaa annosta vitamiinia.
Christel Lamberg-Allardtin mukaan luun mineraalitiheys on vähän huonompi, jos D-vitamiinia ei saa riittävästi. Tutkijan mukaan tällöin voi olla riski, että luut ovat huonommat ja vanhemmalla iällä huononevat vielä entisestään, jolloin osteoporoosi iskee helpommin. Lamberg-Allardtin mielestä 20–40-vuotiaat naiset voivat huoletta syödä D-vitamiinia enemmän kuin virallisten suositusten mukaiset 7,5 mikrogrammaa päivässä. Hänen mielestään se ei ole vaarallista vaan hyödyllistä.
Syksy on saapunut Suomeen ja se näkyy pimeinä iltoina, sateisen synkkinä päivinä ja vähenevänä auringonvalona. Auringonvalo on ihmiselle tärkeä D-vitamiinin lähde ja D-vitamiinia taasen tarvitaan luuston pitämiseen kunnossa. Ilman riittävää D-vitamiinin ja kalsiumin saantia, saattaa tervettä uhata osteoporoosi. Osteoporoosi on luuston sairaus, joka heikentää luun kestävyyttä ja rakennetta. Suomalaisessa ilmastossa syksyllä ja talvella ei ole tarpeeksi auringonvaloa riittävän D-vitamiininmäärän saavuttamiseksi. Suomessa auringonvaloa riittää D-vitamiinin saannin kannalta toukokuusta lokakuuhun.
D-vitamiinin saantisuositukset
Lapset ja nuoret
0 – 2 vuotta 10 mikrog/vrk ympäri vuoden
2 – 18 vuotta 7,5 mikrog/vrk ympäri vuoden
Aikuiset
18 – 60 vuotta 7,5 mikrog/vrk
yli 60-vuotiaat 20 mikrog/vrk ympäri vuoden
Raskaana olevat ja imettävät 10 mikrog/vrk ympäri vuoden
Nämä ovat THL:n ja muiden suomalaisten viranomaisten antamia suosituslukuja. Ulkomaisissa lähteissä annetaan usein näitä huomattavasti korkeampiakin suositusmääriä (kaksinkertaisia), samoin esimerkiksi Heli Viljakaisen väitöskirjassa Defining adequate vitamin D intake-crosssectional and intervention studies vuodelta 2008.
Tässä on listattuna D-vitamiinivalmisteita, joita Vitamiinit.info suosittelee:

Categories: Hivenaineet, Lisäravinteet, Vitamiinit
|
Tags: D-vitamiini, d-vitamiini saantisuositus, d-vitamiini vauva, d-vitamiinin lähteet, d-vitamiinin puutos, d-vitamiinin yliannostus, D-vitamiinisuositus, D3-vitamiini, osteoporoosin ehkäiseminen
|
Ihmisillä voi olla erilaisia elämäntilanteita, joissa pelkkä normaali ruokavalio ei täytä riittäviä suosituksia elimistön tarvitsemien hivenaineiden, rasvahappojen, antioksidanttien ja vitamiinien saamiseksi. Mikäli esimerkiksi auringonvaloa ei ole riittävästi on syytä syödä vitamiinivalmisteita kuten D-vitamiinia. Heikentyvä luusto tarvitsee kalsiumia. Rasvahapot kuten Omega-3 myötävaikuttaa aivojen, ihon, lihasten, nivelten, silmien sekä sydämen ja verisuonten hyvään kuntoon.
VitaeLab Oy on pohjoismainen norjalaiseen Sana Pharma -konserniin kuuluva yritys, joka on myynyt valmistanut ja myynyt luontaistuotteita sekä ravinnelisiä vuodesta 2002 lähtien. VitaeLabin verkkokaupasta saat hankittua edullisesti laadukkaita ravinnelisiä ja vitamiinivalmisteita, joita voit turvallisesti käyttää edellä mainittujen ravintolisien saamiseksi. VitaeLabin televisiosta tuttuja tuotteita käyttävät muun muassa Pertti Karppinen, Hanna-Maria Seppälä ja Marion Rung.
VitaeLabin tuotteita ovat:
- VitaePro – joka sisältää nyt aivoihin ja näköön vaikuttavaa DHA:ta, jota saadaan kalmariöljystä. Valmiste sisältää myös antioksidantteja ja D-vitamiinia.
- OmegaPro – sisältää omega-3-rasvahappoa, D-vitamiinia, E-vitamiinia, kalsiumia ja magnesiumia.
- BioPro – sisältää kaikkia B-vitamiineja sekä kromia, sinkkiä ja C-vitamiinia.
- MultiPro – sisältää spiruliinalevää, joka sisältää aminohappoja ja runsaasti proteiinia
VitaeLabilla on kaikkiin näihin tuotteisiin liittymistarjous: VitaePro 14,95 €, OmegaPro 9,95 €, BioPro 8,75 € ja MultiPro 9,95 €. Siirry VitaeLabin sivuille tästä!
Fitnesstukku.com on pohjoismaiden suurin lisäravinteita, harjoitus-, liikunta- ja dieettituotteita myyvä verkkokauppa. Fitnesstukku aloitti toukokuun alennusmyyntinsä, joka kiinnostaa varmasti lisäravinteista kiinnostunutta käyttäjää. Tarjouksessa ovat mm. Methyl Ripped Adrenaline, Adipokill, Whey-80 (ostaessasi saat bonustuotteita), Gainer Pro Recovery ja Whey-100.
Klikkaa tästä suoraan tarjouksiin
tai alla olevasta mainoksesta:
Tässä blogissa kerromme silloin tällöin myös muista terveyteen vaikuttavista tuotteista kuin vain ravintolisistä ja vitamiineista. Tällä kertaa esittelyssä on ryppyjä tasoittava Dead Sea Mineral Anti-Aging -ratkaisu.
Dead Sea Mineral Anti-Aging Ratkaisu on luonnontuote, joka on valmistettu Kuolleenmeren mineraaleista ja vitamiineista. Näiden tiedetään olevan voimakkaita antioksidantteja, jotka vahvistavat ihoa luonnollisilla aineosilla sitä raviten ja kosteuttaen. Samoja aineita käytetään esimerkiksi tunnetuissa ja hintavissa Ahava-tuotteissa. Kuolleenmeren Anti-Aging Ratkaisun päivittäinen käyttö jättää ihosi nuoremman näköiseksi kuin koskaan vähentäen ikääntymisen vaikutuksia. Lisäksi Kuolleenmeren Anti-Aging Ratkaisu auttaa suojaamaan ihoasi ympäristöstä aiheutuvaa vahinkoa vastaan.
Tilaa nyt kertatilauksena Dead Sea Mineral Anti-Aging Ratkaisu hintaan 35,95 € – ei postikuluja! Vähennä ryppyjä ja ikääntymisen merkkejä – klikkaa tästä!

Vitamiinit.info on uusi suomalainen blogisivusto, joka kertoo vitamiineista, niiden vaikutuksista, käytöstä ja hankinnasta. Kerromme myös muista ravinnelisistä sekä seuraamme alan uutisia Suomesta ja maailmalta. Tavoitteena on koota tietopaketti vitamiineista yhteen paikkaan, tämän Vitamiinit.info-blogin alle.